top of page

אבץ - 57% מכם לא צורכים מהמינרל הזה מספיק

אחד המינרלים החשובים ביותר לייצור קרטין, חלבון מבני בשיער, בציפורניים ובעור, הוא האבץ. אבל מרבית מהישראלים לא צורכים ממנו מספיק. כנסו לגלות מהי חשיבותו ומהם המקורות המומלצים ביותר לצריכתו.



אבץ הינו מינרל חיוני לתפקוד ופעילות של למעלה מ-300 אנזימים בגופינו! אבל ידעתם שהוא משתתף בתהליך ייצור השיער?


האבץ משתתף בסינתזת הקרטין (חלבון מבני בשיער, בציפורניים ובעור) ובהתרבות הקרטינוציטים (התאים המייצרים את הקרטין). הקרטין הינו חלבון מבני בשיער, ציפורניים והשכבה החיצונית של העור (אפידרמיס), ונוכחות האבץ משפיעה על תהליכים אלו. בנוסף, האבץ הוכח כמעלה את שמנוניות השיער: הוא מסייע בתפקוד בלוטת החֵלֶב הנמצאות בקרקפת ואחראיות על ייצור החלב – המרכיב השומני שמעניק לחות וברק לשיער ופועל כשכבת הגנה על הקרקפת מפני יובש, מזיקים ומזהמים.



אבץ משמש בתעשייה כרכיב פעיל נגד קשקשים – האבץ מונע התקלפות, גירוד וגירוי הקשורים לקשקשים.

בזכות פעילותו האנטי דלקתית של האבץ, הוא מסייע במספר מצבים דרמטולוגיים ביניהם זיהומים, דלקות ופיגמנטציה. כמו כן, נוכחותו באפידרמיס בעור מקדמת את איזון האפידרמיס, המטבוליזם בו ובקרה על תהליכי חידוש העור. מחקר שבדק את השפעת האבץ על הפרעות שונות הכוללות את העור, השיער והציפורניים מצא שיפור משמעותי בין קבוצת ההתערבות לקבוצת הביקורת. השיפור הקליני כלל ירידה באדמומיות העור ובמידת הגירוד.

התקרחות, או "אלופציה אנדרוגנית" בשפה המדעית, היא הגורם השכיח ביותר לנשירה. מדובר על מצב בו ישנה תגובתיות יתר לאנדרוגנים, קבוצת הורמונים אשר ברמה גבוהה גורמים לכיווץ זקיקי השיער, קיצור מעגל החיים של השערה ולנשירת שיער.


אבץ התגלה כאלמנט אנטי-אנדרוגני, הוא ממתן את פעילות האנדרוגנים ובכך מפחית את נשירת השיער.



ידוע כי אחד הסימפטומים של חסר באבץ הוא התקרחות, ונמצאו רמות האבץ בסרום בקרב אנשים הסובלים מאלופציה אנדרוגנית נמוכות מנורמה, לכן עלתה השאלה האם תיסוף באבץ יכול לסייע בנשירה. מחקר התערבותי שחקר את ההשפעת תוסף אבץ על נשירת השיער מצא כי תיסוף של 6 חודשים באבץ הוביל לתגובה קלינית ניכרת לעין ב62% מהנחקרים.



לאבץ תפקידים רבים נוספים



האבץ הוא מינרל חיוני לפעילות של מאות אנזימים ואלפי גורמי שעתוק הנדרשים לחילוף חומרים של שומנים, חלבונים וחומצות גרעין, תפקוד מערכת החיסון וריפוי פצעים, ייצור חלבונים ודנ"א, ואף מעורב בחוש הטעם ובמערכת הרבייה הגברית. כמו כן, האבץ תומך בגדילה והתפתחות, לכן צריכה מספקת של אבץ חשובה בעיקר במהלך היריון, ינקות, ילדות וגיל ההתבגרות. הודות ליכולת נוגדת החמצון של האבץ, הוא מסייע במניעת נזקים של קרינת UV והפחתת ממאירות.



צריכת האבץ בקרב הישראלים


מתוך סקר מב"ת (מצב בריאות ותזונה) אשר מספק מידע עדכני על מצב התזונתי והבריאותי של תושבי ישראל נמצא כי 57% מהישראלים לא מגיעים לכמות האבץ היומית הנדרשת. למעשה, האבץ הוא המינרל השני שאנו, הישראלים, לא צורכים מספיק (אחרי סידן).


אמנם האבץ נאגר בגופינו – בעיקר בשרירי השלד, בעצמות ובעור, ובגברים מאוחסן גם באיבר המין הגברי. אך מאחר ויכולת התנועה של האבץ מרקמה לרקמה מוגבלת, חשוב לספק אבץ באופן רציף מהתזונה עבור צרכים מטבוליים, גדילה ושיקום רקמות.


כמות האבץ היומית המומלצת למבוגרים עומדת על 11 מ"ג/יום לגברים ו-8 מ"ג/יום לנשים, ומשתנה בהתאם לגיל, ובהיריון והנקה.



כמות האבץ הגבוהה ביותר נמצאת בצדפות, בשר אדום, כבד, עוף, סרדינים, ביצים ומוצרי חלב.


דגנים, קטניות וזרעים (כמו זרעי דלעת) מכילים כמות בינונית של אבץ, אך רק 20-40% מהמינרל נספג מאחר והספיגה מופרעת מנוכחות פיטאטים, סידן ופוספטים המצויים במזונות אלו. לעומת זאת, גורמי כלציה כמו EDTAוחלבונים מהחי משפרים את ספיגת האבץ. ספיגת האבץ מתוספי תזונה נעה בין 50% ל-61%, תלוי בצורתו הכימית ובהרכב התוסף.


מקורות:



1. Gupta M, Mahajan VK, Mehta KS, Chauhan PS. Zinc Therapy in Dermatology: A Review. Dermatol Res Pract [Internet]. 2014 [cited 2023 Apr 17];2014. Available from: /pmc/articles/PMC4120804/

2. סקר רב מב"ת מבוגרים בבני 18-64. המרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"ם). משרד הבריאות. . Available from: https://www.health.gov.il/publicationsfiles/mabat_adults_2014_2016_383.pdf

3. Zinc - Health Professional Fact Sheet [Internet]. [cited 2023 Apr 17]. Available from: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-HealthProfessional/

4. Gupta M, Mahajan VK, Mehta KS, Chauhan PS. Zinc Therapy in Dermatology: A Review. Dermatol Res Pract [Internet]. 2014 [cited 2023 Apr 17];2014. Available from: /pmc/articles/PMC4120804/

5. Zinc storage and distribution in the human body. The human body... | Download Scientific Diagram [Internet]. [cited 2023 Apr 17]. Available from: https://www.researchgate.net/figure/Zinc-storage-and-distribution-in-the-human-body-The-human-body-contains-2-to-3-g-of_fig1_340882254

6. Robbins CR. Chemical and Physical Behavior of Human Hair. Chemical and Physical Behavior of Human Hair. 2002;

7. Zinc - Consumer [Internet]. [cited 2023 Apr 17]. Available from: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Zinc-Consumer/

8. Aryal E, Bhattarai E, Bhattarai S. Zinc Therapy in Dermatology: A Review and Update. Nepal Journal of Dermatology, Venereology & Leprology. 2021 Apr 2;19(1):3–8.

9. Ho CH, Sood T, Zito PM. Androgenetic Alopecia. StatPearls [Internet]. 2022 Oct 16 [cited 2023 Apr 17]; Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430924/

10. DHT (Dihydrotestosterone): What It Is, Side Effects & Levels [Internet]. [cited 2023 Apr 17]. Available from: https://my.clevelandclinic.org/health/articles/24555-dht-dihydrotestosterone

11. Ogawa Y, Kinoshita M, Shimada S, Kawamura T. Zinc in Keratinocytes and Langerhans Cells: Relevance to the Epidermal Homeostasis. J Immunol Res [Internet]. 2018 [cited 2023 Apr 17];2018. Available from: /pmc/articles/PMC6304883/


64 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page